Regeringen afsætter nu 9,0 mio. kr. til at styrke markedsføringen af internationale events i Danmark. Regeringen ønsker, at investeringen skal sikre, at events bruges som løftestang til at tiltrække endnu flere turister til Danmark gennem international markedsføring.
Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin siger:
”Internationale events er med til at sætte Danmark på verdenskortet. Når mennesker fra hele verden vælger at komme hertil for at opleve eller deltage i en event, får de en smagsprøve på, hvad Danmark har at byde på. Events øger kendskabet til Danmark og medvirker til, at man måske får lyst til at forlænge sit ophold eller endda komme igen. Derfor skal vi som regering sikre en stærk markedsføring af de mange spændende internationale events, der både skaber omsætning og stolthed om alt det, vi kan i Danmark.”
Store events som fx sports-, kultur, madbegivenheder har potentiale for at skabe international omtale og øge opmærksomheden om Danmark som rejsemål. Billederne af glade tilskuere på de danske landeveje og i byerne ifm. Tour de France-starten i 2022 står stærkt, og det inspirerer internationale turister til at besøge Danmark. Evalueringen af Tour de France-starten i 2022 viste bl.a., at de tre etaper i Danmark tiltrak over 1,6 mio. tilskuere, hvoraf over 720.000 var turister, som samlet brugte 757 mio. kr.
Konkret skal midlerne støtte en opdatering og videreudvikling af VisitDenmarks potentiale-, prognose- og effektmålingsværktøjer for events samt øget koordinering af eventmarkedsføring mellem VisitDenmark og relevante eventaktører. Ambitionen med initiativet er dels af øge brandingværdien af Danmark, dels at øge turismeomsætningen ved at tiltrække flere eventgæster til Danmark og dels at udnytte, at verdens øjne er rettet mod Danmark under en event.
Pressekontakt:
For yderligere spørgsmål kontakt pressevagten i By-, Land- og Kirkeministeriet på tlf. 70 20 25 85 (ikke SMS) eller på mail på pressevagten@km.dk

