Som en del af det danske EU-formandskab på turismeområdet afholdes konferencen i samarbejde mellem By-, Land- og Kirkeministeriet og Europa-Kommissionen. Dansk Industri lægger hus til konferencen i Industriens Hus, og derudover har en bred partnerkreds bestående af VisitDenmark, Wonderful Copenhagen, MeetDenmark, Food Organisation of Denmark, Home of Carlsberg samt Hotel- og Restaurantskolen bidraget til konferencen.
Europæisk turisme i en tid med øget konkurrence og global usikkerhed
Europa befinder sig i disse år i en ny global orden præget af usikkerhed, øget geopolitisk spænding og skarp international konkurrence. Det påvirker både europæernes hverdag og turisternes rejsemønstre. Men turismen bør ses som et strategisk værktøj til både at styrke EU’s modstandskraft og fremme den globale konkurrenceevne. For på trods af stigende usikkerked er Europa fortsat verdens mest besøgte turistdestination. Det viser med al tydelighed turismens potentiale for at styrke EU økonomisk, kulturelt og som fællesskab.
På vegne af det danske EU-formandskab siger minister for byer og landdistrikter med ansvar for turisme, Morten Dahlin:
”Europæisk turisme er meget mere end en branche, der tiltrækker millioner af turister hvert år, genererer omsætning, og som skaber debat om balanceret turisme. Som en af Europas største industrier er turismen en helt afgørende del af Europas sammenhængskraft. Turismen er med til at skabe stærke identiteter og fællesskaber på tværs af medlemslandene, styrke lokal udvikling og gøre Europa stærkere - både økonomisk og socialt. Derfor er et solidt samarbejde på tværs af EU absolut afgørende for at styrke Europas modstandskraft, konkurrenceevne og bæredygtighed.”
EU's kommissær for transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas siger:
”Europas styrke inden for turisme ligger i vores mangfoldighed, kultur og enestående kvalitet. Med den første europæiske strategi for turisme på vej vil vi tage fat på de centrale udfordringer, der vil forme sektorens fremtid: at styrke konkurrenceevnen, fremme bæredygtighed, fremskynde den digitale transformation, styrke kompetencer og opbygge resiliens. Vores klare mål er at sikre en fremtid, hvor turisme fortsat er en drivkraft for velstand og samhørighed, hvor den støtter lokale fællesskaber og virksomheder, samtidig med at vores kulturelle og naturlige arv beskyttes for kommende generationer”.
Turismen: Et fælles europæisk projekt
Turismesektoren står for knap 10 % af EU’s arbejdspladser, hvilket betyder, at over 20 millioner er i beskæftigelse på grund af europæisk turisme. Det udgør 7,1 % af EU’s bruttoværditilvækst. Den er dermed en hjørnesten i den europæiske økonomi og spiller en helt central rolle i både byer og landdistrikter. Turismen er nemlig med til at skabe arbejdspladser, investeringer, lokal vækst og ikke mindst udvikling.
Behovet for øget europæisk konkurrencekraft og resiliens er stadig mere aktuelt end nogensinde. European Tourism Forum skal derfor medvirke til, at medlemsstater og turismesektoren fortsat arbejder sammen om erfaringsudveksling, politisk dialog og fælles ambitioner for fremtidens turisme.
Dette års konference vil fokusere på balanceret turisme i et socialt perspektiv, data i europæisk turisme, digitalisering, kunstig intelligens og kreativitet i turismebranchen.
Konferencen finder sted fra d. 3. – 4. december 2025 i København og består af oplæg, paneldebatter og erfaringsudveksling mellem eksperter, erhvervsledere, offentlige aktører og politiske beslutningstagere fra og udenfor hele Europa.
Læs hele programmet her.
Pressekontakt:
For yderligere spørgsmål kontakt pressevagten i By-, Land- og Kirkeministeriet på tlf. 70 20 25 85 (ikke SMS) eller på mail på pressevagten@km.dk

