Lovændringen gennemfører en bred politisk aftale om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet fra maj 2025 med visse justeringer i lyset af den offentlige høring.
Kirkeminister Morten Dahlin siger:
”Nu har vi taget endnu et vigtigt skridt for folkekirken og de mange frivillige i menighedsrådene. Med vedtagelsen af lovforslaget, som bygger på den historiske og brede politiske aftale om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet, fjerner vi unødigt bureaukrati og styrker lokale fællesskaber. Det betyder, at menighedsrådene kan bruge mindre tid på administrativt bøvl og mere tid på det, de er valgt til: at understøtte kirkens liv, vækst og fællesskab”.
Lovændringen bygger på to større udvalgsarbejder med bred inddragelse af folkekirkelige repræsentanter i 2024-2025. Udvalgsarbejderne handlede dels om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet, dels om bæredygtig finansiering af folkekirkens fællesopgaver i fremtiden.
Lovændringen indeholder blandt andet:
- Tiltag, der medfører en øget professionalisering af menighedsrådenes personaleledelse og styrket fokus på arbejdsmiljø og samarbejde mellem gejstlige og læge funktioner i folkekirken.
- Tiltag, der har til formål at aflaste menighedsrådenes forvaltning af fast ejendom og styrke samarbejdet om økonomiforvaltningen i provstiet, herunder forslag der skaber hjemmel til, at provstiudvalget kan varetage bestyrelsen af præsteembedernes faste ejendomme.
- Tiltag til styrkelse og forenkling af reglerne om valg og sammensætning af de lokale demokratiske organer: menighedsråd, provstiudvalg og stiftsråd
- Hjemmel til at oprette Folkekirkens Enhed for Middelalderkirker, som bliver en ny folkekirkelig institution, der skal understøtte menighedsrådenes vedligeholdelse af middelalderkirker.
Læs den politiske aftale om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet af 21. maj 2025 her .
Læs faktaark om visse justeringer i den politiske aftale af 16. september 2025 her.
Læs sammenfatningen af rapporten om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet her.
Læs sammenfatning af rapporten om bæredygtig finansiering af folkekirkens fællesopgaver her.
Pressekontakt:
For yderligere spørgsmål kontakt pressevagten i By-, Land- og Kirkeministeriet på tlf. 70 20 25 85 (ikke SMS) eller på mail på pressevagten@km.dk.

