Millionbevilling skal styrke nye oplevelsesruter på tværs af Danmark

Turister rejser i stigende grad for at få helhedsoplevelser, der kombinerer natur, kultur, kunst, gastronomi og lokale fortællinger. Samtidig er der et behov for at styrke turisternes kendskab til de mange kultur- og naturattraktioner i hele landet.

Derfor afsætter regeringen nu 20 mio. kr. fra en turismereserve på finansloven for 2025 til at udvikle og markedsføre sammenhængende oplevelsesruter på tværs af de danske destinationer, så de kan blive trækplastre for særligt de internationale turister, der besøger Danmark.

Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin siger om den nye bevilling under et besøg på Vikingeskibsmuseet i Roskilde i dag:

”Danske og udenlandske turister efterspørger i stigende grad oplevelser, der binder natur, kultur og lokale fortællinger om Danmark sammen. Med denne investering skaber vi nye, stærke oplevelsesruter på tværs af landet, som gør det lettere for turisterne at opdage alt det unikke, Danmark har at byde på. Det er godt for turismen, godt for den lokale udvikling og godt for hele Danmark.”

Danmark byder allerede i dag på en perlerække af unikke natur- og kulturoplevelser. De nye og stærke oplevelsesruter på tværs af landet skal gøre det endnu lettere for både danske og udenlandske turister at få øjnene op for dem ved at forstærke og formidle eksisterende turismetilbud som fx Verdensarv i Danmark, vikingetiden eller oplevelser relateret til historiske personligheder, traditioner eller kundskaber inden for fx musik, film, litteratur, gastronomi og håndværk.

Fordeling af midlerne

Der afsættes 20 mio. kroner til udvikling og markedsføring af oplevelsesruter. Midlerne udmøntes til henholdsvis Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark. Midlerne, der er afsat til initiativet, vil konkret bidrage til at videreudvikle eksisterende ruter og udvikle helt nye oplevelsesruter gennem følgende delaktiviteter:

  • Udvikling af koncept og oplevelsespunkter i tæt samarbejde med kulturinstitutioner, nationalparker, Naturstyrelsen og lokale erhvervsaktører, herunder restauranter, attraktioner, oplevelsesudbydere m.fl. samt borgere og lodsejere.
  • Udvikling og test af delstrækninger og evt. wayfinding.
  • Udvikling af markedsføringsmateriale, herunder storytelling til brug for formidling af oplevelsesruterne.
  • Udvikling og forstærkning af den digitale infrastruktur, der samler, kvalificerer og udstiller de udvalgte oplevelsesruter på tværs af platforme.

Pressekontakt:

For yderligere spørgsmål kontakt pressevagten i By-, Land- og Kirkeministeriet på tlf. 70 20 25 85 (ikke SMS) eller på mail på pressevagten@km.dk.

Nyhedsarkiv

28/11 2025

Danmark har de seneste år lagt veje, haller og stadioner til store internationale events, herunder Tour de France-starten i 2022, EURO 2020 i 2021,…

24/11 2025

Når det kommer til lokale råvarer, store madoplevelser med stærke, nationale fortællinger og gastronomi i topklasse, kan Danmark noget helt særligt.…

21/11 2025

Det skal være nemmere for turister, der besøger Danmark, at træffe grønne valg. Derfor afsætter regeringen 12,5 millioner kroner til at styrke den…

21/11 2025

Regeringen afsætter 23 millioner kroner til at styrke dansk erhvervs- og mødeturisme - en branche i stærk vækst, der skaber udvikling og…

18/11 2025

By-, Land- og Kirkeministeriet har nu sendt et nyt lovforslag med en række ændringer til planloven i offentlig høring. Ændringerne følger bl.a. af den…

14/11 2025

Det er en vigtig prioritet for regeringen, at der er adgang til almene boliger i hele landet. Derfor vil regeringen bl.a. hæve maksimumbeløbet for,…