Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin siger under et besøg i Bella Center, København:
”Vi glemmer nogle gange at anerkende, hvor meget møder, kongresser og konferencer er med til at skabe af omsætning, vækst og arbejdspladser. Allerede i dag er det en milliardindustri, der både skaber professionelle rammer for danske og udenlandske konferencedeltagere og er et udstillingsvindue til alt det, Danmark har at byde på. Turister, der er til kongresser og konferencer i Danmark, lægger i gennemsnit 4.200 kr. om dagen, hvilket er det højeste blandt turister i Danmark. Derudover skaber erhvervs- og mødeturismen omsætning uden for højsæsonen. Derfor skal vi som regering sørge for, at det bliver muligt at tiltrække endnu flere store og internationale kongresser og konferencer i fremtiden”.
Allerede i dag er Danmark en attraktiv destination for møder, kongresser og konferencer, og erhvervs- og mødeturismen er hvert år med til at tiltrække højtbetalende gæster. Sidste år bidrog erhvervs- og mødeturister med ca. 40 mia. kr. i turismeforbrug. Ser man på hovedstadsområdet alene, kommer ca. en tredjedel af al turismeomsætningen og antal overnatninger fra turister, som er på besøg i forbindelse med bl.a. møder og kongresser. Det er en position, regeringen nu vil styrke igennem turismereserven.
Med den nationale turismestrategi fra 2024, Veje til bæredygtig turismevækst, blev der igangsat en indsats for at styrke området og Danmark som en attraktiv erhvervs- og mødedestination. Frem mod 2028 følger regeringen nu op med yderligere initiativer:
- En indsats for at øge tiltrækningen af internationale kongresser og konferencer til de fire danske storbyer, med særlig fokus på at øge antallet i og omkring årets første kvartal samt involvering af danske forskere og universiteter. Der afsættes 11 mio. kr. til indsatsen. Det nationale udviklingsselskab for erhvervs- og mødeturisme, MeetDenmark, vil få ansvar for indsatsen.
- En indsats for at styrke den lokale produktudvikling mhp. at tiltrække internationale mødegæster til de danske mødedestinationer uden for de fire storbyer gennem hele året. Der afsættes 7 mio. kr. til indsatsen. Det nationale udviklingsselskab for erhvervs- og mødeturisme, MeetDenmark, vil få ansvar for indsatsen.
- En indsats for at øge den internationale branding- og markedsføring af de danske møde- og kongresdestinationer. Der afsættes 5 mio. kr. Markedsføringsindsatsen vil blive varetaget af VisitDenmark i samarbejde med relevante aktører.
Pressekontakt: For yderligere spørgsmål kontakt pressevagten i By-, Land- og Kirkeministeriet på tlf. 70 20 25 85 (ikke SMS) eller på mail på pressevagten@km.d

